domingo, 9 de octubre de 2011

Habilitats lingüístiques

En aquesta entrada explicaré les diferents habilitats lingüístiques que existeixen, actualment hi han 4: escoltar i parlar, llegir i escriure. Les dues primeres pertanyen al codi oral i les dues restants al codi escrit.

  1. Llegir: És el procés a través del qual es compren un text escrit, Segons Isabel Solé (any 1982) hi ha 4 implicacions:
    -Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text, això vol dir que el significat que un escrit té per qui el llegeix NO és una replica del significat que l'autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius amb que s'enfronta aquest lector.
    -Llegir és aconseguir un objectiu, hem de tenir present que l'objectiu és el que guia la lectura, els objectius poden ser molts i molt variats (per plaer, per estudiar...) l'objectiu determina el tipus de lectura, les estratègies de lectura, el control sovint inconscient que exercim sobre la lectura, etc.
    -Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text perquè qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb això que ja sap i, a més, a d'adaptar.se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
    -Llegir és un procés de predicció i inferència (habilitat de comprendre alguns aspectes del text a partir del significat de la resta, és a dir, del context) continu. Qui llegueix formula unes hipotesis sobre el text que llegirà i de les seves parts mentre va llegint, això ho fa en funció d'algun element del text, dels seus coneixements previs... i a mesura que va llegint va verificant o va refutant les hipotesis que havia fet. 
  2. Escriure: És el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu.
    S'han de tenir en compte 3 aspectes per poder treballar el procés complet d'un text escrit:
    -Aspectes formals
        - Cal·ligrafia
        - So-grafia (relacions grafofóniques)
        - Distribució en l'espai (disposició)

    -Aspectes lingüístics
        - Sintaxis
        - Morfologia
        - Lexicologia

    -Aspectes discursius
        - Tipus de text (entrevista, redacció...)
        - Característiques o propietats del text (coherència, cohesió, adequació, correcció, variació,estil)
        - Procés de composició del text
  3. Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació en la situació comunicativa.
  4. Escoltar: Comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
    -Condicions per saber escoltar:
        - Paper actiu i participatiu
        - Respecte per l'emissor i les seves idees
        - Ser objectiu per intentar entendre el que ens vol dir l'altre
        - Saber descobrir els objectius i propòsits de l'orador
        - Saber descobrir les idees principals del missatge
        - Saber reaccionar al missatge i parlar, si és el cas, quan acaba l'orador.
És molt important que com a futurs mestres entenem bé aquestes 4 habilitats ja que els nens han d'adquirir coneixements que siguin correctes sinó serem nosaltres els responsables dels seus errors en un futur. Si un nen aprèn alguna cosa malament sol arrossegar-ho tota la vida, és per això que hem d'anar amb compte i sobretot amb aquestes 4 habilitats especialment.


Desitjo que us agradi! 

No hay comentarios:

Publicar un comentario